Historisk klänning

Imorgon är det dags att se Otello på operan. Det är första gången för Hanna och hon ville ha en historisk klänning att ha på sig
Det har varit så kul, men samtidigt är det inte helt lätt att sy i sammet och organza.
 
Inspirationen till klänningen var den här målningen från 1550, och jag tycker nog den blev ganska lik.
 
Istället för underkjol sydde jag ett par pantalonger. Jag har använt tyll som förstärkning på kjolen och det är ju inte så skönt mot bara ben. Livet har jag fodrat med samma tyg som pantalongerna.
 
Nu ser jag fram emot morgondagen.
 
Ha en underbar kväll och helg!


Kommentarer
Postat av: Lena

Vad roligt! :) Ha så trevligt!

2016-08-26 @ 16:17:49
URL: http://ozkagardens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Eva

Jag har sytt mina egna kläder i många år, och även ibland till mina vänner. Har ingen utbildning i detta, men önskar nog att jag hade det, för man behöver ju inte uppfinna hjulet fler gånger och det finns så mycket kunskap hos många. Gillar att lära mig nytt och prova på nya saker. Att sy ger en omväxlande utmaningar mest hela tiden. Med olika material, olika modeller, andra symaskiner, till andra människor, ....massor av nytt att prova! Försöker ibland göra mönster, verkligen inte helt lätt. Har nog sytt det mesta, inte strumpor dock, och en del blir helt okej annat inte så bra. Skulle så gärna vilja ha en ny symaskin med bättre matning för min stampar vid motstånd och då blir stygnen olika långa och det är inte snyggt, men det blir väl en ny någon solig dag.




RSS 2.0